Siapa nak main salji! Kat Malaysia takda so kita kena lah pergi luar negara!! Bestnya main salji boleh buat ollaf yang comel tu.

Ni ada thread untuk pergi Sappora Hokkaido Japan 5 Hari 4 Malam Hanya RM1857.40!! Harga ni semua masuk tau!!

Jom kita tengok Perkongsian dari @aliasyahiraa_

(Β₯4,000) RM147.20

Tiket βœ…Β Donichika ticket

βœ… Mt. Moiwa

βœ…Β Observation deck okurayama sky jump

βœ…Β Skylift

RM19.14

RM55.20

Β₯500 (RM18.40)

Β₯150 (RM5.52)

1. Tiket Penerbangan ✈

Ticket flight Pergi & Balik KUL ➑ CTS ➑ KUL: RM983

Beli sebulan sebelum fly. Apa lagi kalau bukan final call X. RM900++ tu dikira murah dah sebab mostly musim salji dekat sapporo, harga ticket flight RM1k dan keatas. Kalau korang dpt return RM800++, better grab.

πŸ”΄ Flight ke Chitose, Hokkaido ni ada jugak yg transit if korang naik airasia tapi better pilih yang direct okay! 8 jam je dalam flight πŸ₯΄. Jimat masa. Flight tgh malam sampai awal pagi 😁

πŸ”΄ Luggage aku beli masa balik je then share 3 orang. Aku just amek 5kg ke masa balik. So bayar RM36. Makan dalam flight aku tak amek sbb flight tgh malam weh so tidur je.
Flight balik pon tak beli makanan dlm flight sbb aku dh breakfast n beli makanan siap2 dkt chitose.

Eh maaf πŸ˜‚ aku baru teringat aku ada beli nasi lemak pak nasser masa balik hahahahha so terbang RM15. Aku rasa kalau travel tak order nasi lemak ni macam tak lengkap πŸ₯΄

Jom tengok post macam mana nak cari tiket murah!πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡
βœ… Cara Cari Tiket Murah!
βœ… Promosi Air Asia Tiket

2. Penginapan 🏘

Penginapan 4 Malam

🏘 3 Malam di Grids Sapporo hanya: RM140.43
🏘 1 Malam di Air Hostel LCC hanya: RM70.40

πŸ”΄ Booking dekat Grids Sapporo Hotel & Hostel. Alhamdulillah aku dapat murah gila πŸ˜‚ sebab hotel dekat sapporo mahal GILA! Maybe rezeki aku dapat murah. Nak murah kena book awal okay!

3 Malam di Grids Sapporo hanya: RM140.43

πŸ”΄ 1 malam booking dkt hotel area chitose sbb msa balik flight pkul 9 pgi so kena book hotel area airport.

Book dkt Air Hostel LCC RM70.40. Jauh sikit dgn train station, kena jalan kaki dalam 1km jugak la. But hostel dia okay sgt!

3. Sim Card πŸ“±

πŸ“± Sim card ni aku beli yg 4GB hanya: RM64.80

πŸ”΄ Sim card ni aku beli yg 4GB untuk seminggu. Beli dekat website hello1010 dapat RM64.80. Memang puas hati pakai. Aku lagi prefer pakai sim card berbanding pocket wifi sebab lagi senang.

Maklumat Lanjut ke hello1010 Website

4. Makanan Dari Malaysia πŸ˜‹πŸ˜‹πŸ˜‹

🏘 Makanan Dari Malaysia: RM30

πŸ”΄ Aku kalau pi travel memana mmg akan bawak makanan sikit macam maggi, roti, gula2 or biskut. Nanti tgh malam or masa pagi boleh la makan bila lapar. Jimat sikit duit sebab dekat jepun semua mahal πŸ˜‚

Untuk part ni aku spent RM30.

5. Travel Insurance

Travel Insurance 5 Hari AXA RM39

πŸ”΄ Masa trip aku kali ni, aku ambek travel insurance dgn AXA. Tapi next trip n trip yg akan dtg, aku akan amek travel insurance under etiqa je. Even harga mahal skit, tapi puas hati dari segi service n macam2 la.

Dgn AXA ni, aku bayar RM39 untuk 5 hari.

6. Hokkaido Intercity Bus Pass

Hokkaido Intercity Bus Pass 3 Hari: RM220.80

πŸ”΄ Aku recommend korang amek bus pass ni if nak dtg hokkaido. SGT BERBALOI OKAY!
Harga dia Β₯6,000 (RM220.80) for 3 days & Β₯9,000 for 5 days. Tp aku amek yg 3 days je.
Byk tmpt dia cover okay. Boleh refer maps dkt bawah ni. Berbaloi baloi!

πŸ”΄ Bila korang nak guna bus pass ni, korang just tunjuk je dekat pemandu bas masa nak turun. Bas yang dieorang provide pon sgt la selesa. Macam bas balik kampung gittew.

Belian Pass: Klik Sini

7. Kitaca card

πŸ”΄ Card ni function dia mcm touch&go. If korang dh prnh prgi osaka sblum ni, boleh je guna ICOCA card dkt sini. Aku even dh ada ICOCA tp gedik nk beli KITACA jugak sebab nak kumpul card dieorang 🀣 Lps ni nk beli PASMO card pulak dkt tokyo In Sha Allah next year.

Kitaca card ni boleh beli dekat machine dia once kau dah sampai dkt chitose.
Hari tu aku topup Β₯4,000 tu pon ada baki lagi berapa ratus yen.

Min convert currency terkini Β₯4,000 = RM147.20

8. Donichika ticket

πŸ”΄ Donichika ticket = Β₯520 (RM19.14) Ticket ni boleh guna untuk subway pada hari sabtu, ahad, public holiday dieorang which is national holiday n new year.

Sgt la berbaloi beli benda ni sebab kau boleh guna ticket ni unlimited untuk satu hari.

Benda ni beli dkt machine dieorg.

9. Ticket masuk Mt. Moiwa

πŸ”΄ Ticket masuk Mt. MoiwaHarga dia Β₯1,500 (RM55.20) masa aku masuk hari tu. Sbnrnya harga dia Β₯1,700 tapi guna coupon dapat discount Β₯200. Jimat duit lagi even jimat Β₯200 tapi bagi aku byk tuh!

10. skylift

πŸ”΄ Naik skylift ni xsilap aku Β₯150. Lupa pulak πŸ˜‚ tp murah ja.

**Min convert dalam RM5.52 macam tu

11. Observation deck okurayama sky jump

πŸ”΄Β Observation deck okurayama sky jump = Β₯500 If korang nak tgok view sapporo city, boleh naik dekat observation deck ni.

Ok kat atas tadi tu semua perbelanjaan yang di gunakan tau!

Tiket Penerbangan, tiket masuk ke tempat-tempat tarikan, sim card untuk intenet, bagasi, makanan dalam flight dan sebagainy!!

Ha mesti nak tengok kan hari-hari kat sana! Pergi mana!! Jom Casey tunjuk mana yang traveller ni bawak!! Main salji main salji!

Hari pertama dalam flight, gerak malam jadi akan sampai di sapporo pagi nya!

Ini dekat jepun ni simple je tak strict mcm aussie/korea tau. Dia punya alat nak scan cap jari pn cute sgtπŸ˜‚ kawaiiiii! Lupa pulak aku nk snap gmbr alat tu.

Dh smpai chitose airport, wajib bergambar dgn doraemon ni tau!

First place yg aku pergi of course la pi hostel nak letak beg πŸ˜‚ Hostel yg aku dok masa tu mmg btul2 dlm tanukikoji shopping street. Bygkan kau keluar je dari hostel, trus boleh shopping hahaha

Next pergi odori park tapi sbb dh habis festival so dah takde apa yg menarik πŸ˜‚ then pergi sapporo tv tower. Dri odori park ke sapporo tv tower tak jauh pon.

Muka terlbih excited main salji. Maklum la first time πŸ˜‚

Then after that, aku pergi former hokkaido government office. Bila korg dtg sapporo, mmg wajib bergmbr dgn bangunan ni ❀️ Masa aku smpai dkt sini, tetiba salji turun wehh! Mmg happy gila πŸ˜‚

Then aku singgah makan ramen. Dah berjalan byk confirm la lapar kan!

Bila dh sampai sapporo, korg wajib dtg mkn dkt kedai ni okeh! Ramen dia serius padu beb! Aku sampai repeat makan dua kali hahaha nama kedai dia houryu ramen.

Abaikan muka penat aku πŸ˜‚

Perut dah kenyang then aku gerak pi mt.moiwa. Actually nak dtg mt.moiwa time sunset tp emmmmm kita hanya mampu merancang Allah yg menentukan πŸ˜… Msa aku sampai, dh gelap masa tu alahaiiiii takde rejeki. Aku rasa tak pyh la dtg mt.moiwa wktu mlm sbb sejuk GILA! Tak tipu πŸ˜‚

View mt.moiwa waktu malam ✨ Masa ni tgn aku menggigil jugak la hahaha nasib baik camera fujifilm aku tak mati masa aku snap gmbr view dkt sini sbb sejuk sgt ❄️

Masa ni mmg awal pagi aku bangun. First tempat yg aku pergi hari ni ialah Hokkaido Shrine. If korg dahaga, boleh minum air suci dkt sini. Actually rasa dia mcm air kosong je πŸ˜‚

After that, aku singgah bergambar dkt maruyama park hehe

After dh puas bergambar, aku gerak ke shiroi koibito park. Nak masuk kena bayar Β₯600 tapi aku tak masuk pon sebab nak jimat πŸ˜‚

Dkt sini waktu malam baru lawa actually sbb byk lampu warna warni nyala.

Then aku gerak pi otaru ❄️ misi aku dekat otaru satu je. Nak makan aiskrim 7 layer 🍦 harga aiskrim Β₯600. SEDAP! If korg dtg otaru wajib rasa okay aiskrim ni. Ohh lupa! If nak makan aiskrim 7 layer tu dkt area sakaimachi street okay 🍦

Then after that perut terasa lapar so aku singgah mkn dkt donburichaya, otaru. Harga makanan dkt sini boleh tahan la tp perut alhamdulillah mmg knyang πŸ˜„

Dia siap ada provide tmpt nak solat lg dkt tngkt atas untk org muslim. Bagus kan? ❀️

Yes. Hari yg ditunggu-tunggu dh pn tiba huhu
Aim aku dtg sapporo sbb nak main salji dkt furano! ❄️ alhamdulillah tercapai.
Dari sapporo ke furano ni jauh tau. 3 jam pergi 3 jam balik. Thats why aku habiskan masa 1 hari dkt sini.

Ni pintu masuk ningle terrace. Nak masuk free ye guys.

Dh alang2 dtg musim winter, of course la kena main salji puas2 ye tak?? So pi singgah dkt takino suzuran hills park. Sini best weh! Serious! Sbb dpt main tube tu 🀣 free je. Main la puas2. Kt sini ada yg kena byr ada yg free. Tp main yg free pn dh ckup best

Memula rancang nak pergi okurayama sky jump tapi tak sempat sbb hari dh nak gelap so trpksa skip. Musim winter ni wktu malam cpt sgt πŸ™ So balik tu, aku trus ambek beg dkt grids sapporo trus gerak pi hostel dkt chitose sbb besok pagi nk balik dh 😩

Tips :

1) Klau dtg sapporo if nak beli skincare hada labo, paling murah skli dkt area otaru. Kedai dia kecik je. Berhadapan dgn kedai aiskrim 7 layer. Beli dkt situ okayyy. Jgn beli dkt tanukikoji sbb mhal skit πŸ˜„

2) Klau nak pergi mt.moiwa, wajib singgah dkt sapporo tourist information collect coupon. Nanti dh smpai dkt kaunter ticket mt.moiwa, tnjuk skli coupon nanti korg dpt discount Β₯200

3) Klau nk prgi ningle terrace, cara paling mudah n murah skli ialah naik bus guna bus pass tu. Sbb mmg dia cover smpai ke sna. See? Mmg berbaloi beli bus pass tu sbb kos nak dtg furano ni mhl skit. Mhal byk jugak aku rsa πŸ˜‚ kos pergi sna Β₯5,040 tau.

4) Dh dtg jepun so wajib beli biskut kapal ye. Tp dkt sapporo, harga biskut kapal xsemurah dkt tokyo/osaka. Paling murah pn xsilap aku Β₯89 but still consider murah lg tu. Nk beli biskut kapal ni, korg boleh beli dkt mega don-qoijote dkt tanukikoji shopping street tu.

Jom pergi main salji wuhuhuhuh~~ Syoknya!!

⭐ Harga ni tak termasuk makanan dan shopping yang di belanjakan di sana tau!! Bajet makan sendiri-sendiri Wokeyh!!